Aktualności

Drodzy Rodzice, 

nastąpiły zmiany w sposobie rekrutacji (informacja w linku poniżej)

http://www.jaroslaw.pl/aktualnosci-wydarzenia/id8838,Rekrutacja-do-szkol-przedszkoli-zmiany-w-terminach-.html

Prosimy pamiętać aby potwierdzenie woli przyjęcia do przedszkola wysłać na adres mailowy
: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


 

 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

 

Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu ustala, co następuje:

 

1. Przyjętą formą kontaktu i konsultacji nauczyciela z rodzicami oraz wychowankami są:

- rozmowy telefoniczne,

- poczta elektroniczna (email),

- portal społecznościowy Facebook,

- komunikator Messenger,

- strona internetowa przedszkola.

 

2.Informacje dla rodziców o dostępnych materiałach, sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu będą przekazywane:

 

- na grupach utworzonych na portalu społecznościowym Facebook,

- drogą mailową, w formie załączników, w tym: kart pracy, filmików instruktażowych, komentarzy, objaśnień,

- z użyciem komunikatora Messenger – przesyłanie kart pracy, filmików instruktażowych, pomoc w przypadku wystąpienia problemów,

- poprzez udostępnianie postów „Misiowej Mamy” w ramach projektu „Przedszkole Misiowej Mamy”,

- poprzez publikację linków do stron internetowych, plików wideo, materiałów rekomendowanych przez MEN,

- udostępnianie linków do filmów edukacyjnych.

 

3. Proces dydaktyczno-wychowawczy prowadzony na odległość będzie realizowany z wykorzystaniem:

 

- materiałów dostępnych w Internecie,

- materiałów własnych odpowiadających realizowanej podstawie programowej,

- projektu „Przedszkole Misiowej Mamy”,

- materiałów dydaktycznych, kart pracy opracowanych przez nauczycieli,

- przewodnika „Kolorowy Start”,

- telekonferencji z wykorzystaniem portali społecznościowych i nowoczesnych technologii,

- zdalnych lekcji zamieszczonych na portalu https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/oddzial-przedszkolny2

 

 

4. Monitorowanie i sprawdzanie umiejętności i postępów dziecka będzie się odbywało poprzez:

 

- wysyłanie przez rodziców zdjęć oraz filmików,

- przekazywanie przez rodziców efektów twórczych działań dzieci,

- gromadzenie w teczkach prac plastycznych dzieci,

- przekazywanie informacji zwrotnych za pomocą Facebooka i komunikatora Messenger.

 

5. Powyższe rozwiązania będą obowiązywały od 25 marca do 10 kwietnia 2020 r., z możliwością przedłużenia tego terminu.

 

 

Dorota Czajka

Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu

 

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, że coraz młodsze dzieci korzystają z takich dobrodziejstw cywilizacji, jak Internet. Dziś już nikogo nie zdziwi widok 3 czy 4 – latka z tabletem w ręku. Nie możemy zabronić dziecku korzystania z Internetu, musimy być jednak bardzo ostrożni, bo zagrożeń w sieci jest wiele. Zazwyczaj dotyczą one trochę starszych dzieci i młodzieży, ale już rodzice przedszkolaka powinni być wyczuleni na pewne sprawy, ponieważ w tym zakresie bardzo ważna jest profilaktyka.

internet

Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin ludzkiego życia. Umożliwia wszechstronną komunikację i ułatwia kontakty niwelując ograniczenia przestrzenne i zapewniając porozumiewanie się w czasie rzeczywistym. Stał się niezbędny jako narzędzie pracy i rozrywki, ułatwia naukę i rozwijanie zainteresowań. Internet przestał więc być sprawą wyboru, stał się wręcz koniecznością.

Sam w sobie Internet nie jest ani dobry ani zły. Jest pomocnym narzędziem, tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację. Jednak z jego używaniem wiąże się pewne ryzyko. Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym jeszcze światopoglądzie, a więc dzieci i młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem Internetu.



Główne zagrożenia Internetu:

1. Niechciane i nieodpowiednie treści;
2. Nękanie w Internecie tzw. cyberprzemoc;
3. Zagrożenia związane ze spotkaniami z osobami poznanymi w Sieci;
4. Łamanie prawa /straty finansowe;
5. Uzależnienie od Internetu.

 

Nieodpowiednie treści – jak uchronić przed nimi malucha?

Metodą ograniczenia kontaktu dzieci z nielegalnymi treściami w Internecie może być oprogramowanie filtrujące. Warto jednak pamiętać, że filtrowanie tego typu powinno być uruchomione na wszystkich urządzeniach z których korzysta dziecko, również mobilnych.

Filtrowanie treści internetowych odbywa się zazwyczaj w oparciu o „białą” lub „czarną listę” stron internetowych (odpowiednio: stron bezpiecznych, po których dziecko bezpiecznie może się poruszać lub stron wykluczonych, na które dziecko nie powinno wchodzić) lub słów kluczowych obecnych w treści strony.

W przypadku kiedy nasze dziecko lub my natrafimy w sieci na treści szkodliwe lub nielegalne (materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dzieci, pornografia związana z prezentowaniem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, rasizm i ksenofobia), powinniśmy poinformować o tym zespół Dyżurnet.pl (www.dyzurnet.pl) – punkt kontaktowy zajmujący się przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących treści nielegalnych, ich analizą i współpracą w tym zakresie z policją. Zgłoszenie możemy złożyć anonimowo, podanie swojego adresu e-mail umożliwi nam śledzenie jego losów.

 

Cyberprzemoc – co to takiego?

Cyberprzemoc, czyli agresja elektroniczna to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych.

Podstawowe formy zjawiska to:
- przemoc werbalna w sieci - wulgarne wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, nękanie, szantaż,
- rejestrowanie filmów i zdjęć wbrew woli danej osoby,
- publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem Sieci,
- podszywanie się w Sieci pod kogoś wbrew jego woli.

internet1

„Cześć Aniu, tu Wojtek, też mam 12 lat…”

Zjawisko uwodzenia dzieci przez osoby dorosłe za pomocą Internetu to tzw. grooming. W trakcie tego procesu dziecko poddawane jest psychomanipulacji – kontakt rozpoczyna się od rozmów na neutralne tematy, dziecko jest „oswajane”, sprawca przedstawia się jako jedyny przyjaciel dziecka, jedyna osoba, która je rozumie. Jednocześnie, by ukryć tę relację przed bliskimi dziecka, skłania je do zachowania „wspólnej tajemnicy”. Ostatecznie – próbuje skłonić je do spotkania, zrobienia i przesłania intymnych zdjęć lub do zachowań prostytucyjnych.

Kontakty z nieznajomymi mogą być szczególnie groźne, jeżeli prowadzą do spotkania w rzeczywistości. Anonimowość Internetu i łatwość tworzenia fałszywych profili w portalach społecznościowych powoduje, że wśród znajomych naszego dziecka, szczególnie tych poznanych w Internecie, może znaleźć się osoba o złych intencjach.

 

Jak pokazują badania EU Kids Online

- blisko 25 % dzieci w Polsce kontaktuje się online z osobami znanymi wyłącznie z sieci, 

a 7 % spotkało się z osobą poznaną w Internecie.

- Aż 70 % rodziców dzieci, które spotkały się z kimś poznanym online nie wie, że do takiego spotkania doszło.

Źródło: http://swps.pl/warszawa/nauka-i-rozwoj/eu-kids-online

Nawet abstrahując od najbardziej drastycznych skutków kontaktu z osobą znaną wyłącznie z sieci, warto wpoić dziecku zasadę ograniczonego zaufania w kontaktach zawieranych przez Internet.


Ściąganie i kopiowanie to łamanie prawa

Problem łamania prawa w Internecie dotyczy głównie starszych dzieci i młodzieży. Najczęściej prawo łamane jest poprzez ściąganie i kopiowanie nielegalnych gier, muzyki, filmów lub oprogramowania, bardzo często łamane są też prawa autorskie poprzez ściąganie z Sieci gotowych wypracowań.

 

Czy Twoje dziecko jest uzależnione od Internetu?

Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, że młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu, czyli tzw. siecioholizmu.

Odpowiedz na pytania:

- Czy czujesz, że Twoje dziecko jest zaabsorbowane Internetem (często myśli o poprzednich, bądź następnych pobytach w Sieci)?
- Czy czuje potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu?
- Czy pozostaje w sieci dłużej niż pierwotnie planowało?
- Czy wielokrotnie miało nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu lub zaprzestania korzystania z Internetu?
- Czy dziecko czuje się niespokojne, markotne, zirytowane, przygnębione gdy nie może korzystać z Internetu?
- Czy ryzykuje utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuje naukę z powodu Internetu?
- Czy oszukuje Cię, aby ukryć narastający problem uzależnienia od Internetu?
- Czy używa Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na poprawę pogorszonego nastroju (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)?

Jeżeli odpowiedź na co najmniej 5 pytań brzmi „TAK”, to możemy już mówić o uzależnieniu.

Wydawać by się mogło, że o uzależnieniu można mówić dopiero w starszym wieku, tym czasem może zacząć się ono już we wczesnym dzieciństwie. Zazwyczaj zaczyna się od uzależnienia od gier. Częstozapracowani rodzice są wręcz zadowoleni, że dziecko ma jakąś rozrywkę i nie popada w „złe" towarzystwo. Jednak dziecko izoluje się od rówieśników, traci kontakt z rzeczywistością i zamyka się w swoim pokoju z komputerem, czego rodzice początkowo nie dostrzegają i nie traktują w kategoriach problemu.

Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego rodzaju gier. Młody gracz wchodzi w nowy, pełen przygód świat. Większość gier jest konstruowana w oparciu o scenariusze pełne przemocy. Normą staje się to co złe, a silna kumulacja agresji, przemocy i niemoralności prowadzi do zagubienia wszelkich wartości.

internet2


Skutki uzależnienia od komputera

Skutki uzależnienia od komputera mają charakter:

- fizyczny (ból i zmęczenie oczu, wady postawy, nadwyrężenie mięśni karku i nadgarstka, bóle głowy);
- psychologiczny (zaburzenia koncentracji uwagi, skłonność do fantazjowania i kłamania, wyższy poziom agresji, częsty niepokój i stany lękowe, spadek nastroju, a nawet depresja w sytuacji niemożności korzystania z komputera, zmiana języka – zubożenie, techniczny slang, używanie skrótów);
- moralny (łatwy dostęp do pornografii, informacji o sektach, przemoc słowna, erotyka, zatracenie granicy między dobrem a złem);
- społeczny (zanik więzi emocjonalnych, zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych, rezygnacja z ruchu i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu, utrata dotychczasowych zainteresowań);
- intelektualny (utrata zainteresowania nauką przez dzieci, niezdolność do racjonalnej selekcji danych, z jakimi człowiek spotyka się w sieci – tzw. szok informacyjny, spadek koncentracji uwagi, zaburzenia pamięci).


1500% - o tyle wzrosło zjawisko wykorzystywania dzieci przez Internet w ciągu 10 lat

100 tys. stron z pornografią internetową, a co dzień pojawia się 8 nowych stron

39% wszystkich dzieci miało styczność z przynajmniej jednym z zagrożeń Internetu

90% dzieci ma konto na przynajmniej jednym portalu społecznościowym

53% dzieci posiada tablet/smartfon


Rady dla rodziców:

- Zabezpiecz komputer
- Bądź świadom zagrożeń
- Ustal z dzieckiem zasady korzystania z sieci adekwatne do jego wieku, takie jak maksymalny czas spędzany w sieci, serwisy i strony internetowe, które może odwiedzać, sposoby reagowania na niebezpieczne sytuacje
- Bądź obok swojego dziecka, kiedy surfuje po Internecie
- Naucz dziecko zasady ograniczonego zaufania do osób i treści, na które trafia w sieci
- Naucz dziecko chronić prywatność
- Nie narażaj dziecka, publikując bezkrytycznie jego zdjęcia w sieci
- Upewnij się, że twoje dziecko korzysta z gier adekwatnych do jego wieku
- Pamiętaj, że Internet ma też dobre strony

Dzieci i młodzież coraz częściej sądzą, że komputer może być panaceum na wszystko, że jest doskonały, niezastąpiony, nieomylny, możliwy do wykorzystania w każdej sytuacji, wszystko mogący. W szczególności, po co samemu pisać wypracowanie z języka polskiego, skoro można podobne znaleźć w Internecie, albo stworzyć je z kilku innych, po co szukać danego obiektu geograficznego na mapie, skoro można zlecić to wyszukiwarce itp. Po pewnym czasie dziecko staje się niezdolne do samodzielnego myślenia, sądząc, że to komputer powinien za nie zrobić. Mózg nie potrafi dokonać racjonalnej selekcji informacji czy danych na te, które mają jakąś wartość i te, które są zbyteczne lub nawet szkodliwe.

W dzisiejszym świecie zagrożeń i ryzyka wzrasta coraz bardziej znaczenie odpowiedzialności. Młody człowiek nauczony odpowiedzialności nie będzie traktował informacji znalezionej w Sieci, jako własnej, ale będzie wiedział, że należy przytoczyć dane źródłowe. Społeczeństwo informacyjne, którym powoli stajemy się, nie może też bezkrytycznie podchodzić do uzyskiwanej informacji. Musimy być również uczuleni na to, że kontrola prawdziwości danych jest niewielka i że prawdopodobieństwo prawdy jest tym większe, im witryna jest bardziej wiarygodna.

Autor: Marta Cygan, psycholog, zespół Akademii Zdrowego Przedszkolaka

 

      Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film "Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci.  W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska. 

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U  

Wiersz pt. "Mamo! Tato!"

Dlaczego nie mogę iść do przedszkola?
Czy taka właśnie jest Wasza wola?
Dlaczego muszę siedzieć w domku,
Zamiast wygrzewać się w złocistym słonku?
Dlaczego nie mogę spotkać się z kolegami,
Tylko muszę siedzieć za zamkniętymi drzwiami?
Pytań w mej głowie jest bardzo wiele,
Wszystkie w swoje szufladki dzielę.
Mamusiu, poczytaj mi troszeczkę,
Bym zapomniał na chwileczkę,
Że dziś dzieje się coś złego,
Dla mnie niezrozumiałego.
Tatusiu, pobaw się ze mną dziś,
Na półce czeka mój mały miś.
On chyba także nie bardzo rozumie,
Przeżywa wszystko jak tylko umie.
Kochani rodzice! Dajcie mi powodów kilka do radości,
Bym z siedzenia w domu konieczności,
tak bardzo się nie nudził w samotności,
Wszak jesteśmy rodziną najdrożsi!
Rodzice! Zróbcie ze mną coś fajnego!
Może nauczycie mnie czegoś nowego?
By ten czas wspólnie w domu spędzany,
Był bardzo dobrze wykorzystany!
A kiedy już wrócę do przedszkola
I Pani moja mnie zawoła
I zapyta: „Hej kolego!
Co robiłeś ciekawego?”
Ja odpowiem z dumą wielką,
Że rodzice byli moją nauczycielką!
Powiem, że same ciekawe rzeczy robiłem
I ani trochę się nie nudziłem!

 

Autor: Paulina Szewerniak (nauczyciel Miejskiego Przedszkola Nr 11 w Jarosławiu)

        W odpowiedzi na zaistniałą sytuację, ale także na apel Ministra Edukacji Narodowej, a przy tym chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i naukę, w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" Centrum Rozwoju Lokalnego przygotowało serię materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci.  W każdą środę i każdy piątek na stronie internetowej www.crl.org.pl będą ukazywać się materiały do pobrania całkowicie za darmo. Zamieszczane lekcje będą obejmować tematykę zdrowego bezpieczeństwa, zdrowego trybu życia, promocji sportu, ekologii czy historii. Zakres tematyczny i liczba lekcji będzie zależna od rozwoju sytuacji
i ewentualnej decyzji co do wydłużenia okresu zamknięcia przedszkoli i szkół podstawowych.

Zapraszamy do pobrania pierwszego pakietu materiałów pn. "Jestem bezpiecznym uczeniem, jestem bezpiecznym przedszkolakiem". W paczce znajduje się prezentacja multimedialna oraz  4 zadania do wykonania.  By zachęcić wszystkich rodziców i dzieci do wspólnej nauki Centrum Rozwoju Lokalnego informuje, że 17 marca na profilu na Facebooku (facebook.com/centrum.rozwoju.lokalnego) pojawi się konkurs, w którym do wygrania są ciekawe nagrody. By wziąć udział w konkursie będzie trzeba w komentarzu zamieścić zdjęcie/zdjęcia
z wykonanymi zadaniami. Szczegółowe informacje o konkursie już we wtorek 17 marca.

 

Materiały można pobrać pod adresem:

https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 

Drodzy Rodzice,

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że zaistniała sytuacja, jaką jest zamknięcie przedszkola jest zarówno dla Was jak i Waszych dzieci ciężkim okresem. Dla wielu z Was zorganizowanie opieki w tak trudnym czasie nie jest łatwe. W tej kwestii Wam nie pomożemy, ale postaramy się pomóc w inny sposób. Na stronie Facebooka naszego przedszkola będziemy dodawać propozycje zabaw i aktywności dla dzieci, ciekawe strony oraz artykuły do poczytania lub materiały do samodzielnego wydrukowania. Postaramy się podzielić naszymi pomysłami, co możecie robić w domu, kiedy dziecko już bardzo tęskni za przedszkolem, swoimi kolegami i koleżankami.

 Mile widziane będą dodawane przez Państwa zdjęcia w komentarzach Waszych wspólnych prac plastycznych lub aktywności. Możecie Państwo założyć dziecku teczkę wspólnie wykonywanych prac, którymi później będzie mogło pochwalić się, gdy już wróci do przedszkola. A my urządzimy galerię, która będzie wspomnieniem tych wspólnie spędzonych chwil w domach z rodzicami i opiekunami. Wszystkie nasze propozycje są oczywiście są dla chętnych. Mamy nadzieję, że będą dla Was pomocne oraz, że ten trudny czas szybko się skończy i wrócimy jak najszybciej do normalności.

Serdecznie pozdrawiamy i prosimy o przekazanie pozdrowień Państwa dzieciom J

Kalendarz

April 2024
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Nowości

25 kwiecień 2024
19 kwiecień 2024
28 marzec 2024

O nas

Miejskie Przedszkole Nr 11
ul. Kraszewskiego 1
37-500 Jarosław
dyrektor@mp11.jaroslaw.pl
sekretariat@mp11.jaroslaw.pl

 

Nowości

25 kwiecień 2024
19 kwiecień 2024
28 marzec 2024