REGULAMIN PRACY KOMISJI REKRUTACYJNEJ MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 11 W JAROSŁAWIU NA ROK SZKOLNY 2023/2024

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2021.0. 1082.), .
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek (Dz. U. 2019 poz. 1737).
  3. Uchwała Nr 490/XLV/2017 Rady Miasta Jarosławia z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie kryteriów wraz z liczbą punktów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Jarosław (Dz. U. Woj. Podkarp. z 2017 r. poz. 1516)
  4. Zarządzenie Nr 21/2023 Burmistrza Miasta Jarosławia z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Jarosław na rok szkolny 2023/2024

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1

1 Rekrutacja dzieci do Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności na podstawie dokumentu zwanego dalej Wnioskiem o przyjęcie dziecka do przedszkola.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. „przedszkolu" należy przez to rozumieć: Miejskie Przedszkole nr 11 w Jarosławiu
  2. „przedszkole pierwszego wyboru" należy przez to rozumieć przedszkole, do którego rodzice (opiekunowie prawni) chcą zapisać dziecko w pierwszej kolejności.

POSTANOWIENIA REKRUTACYJNE
§ 2

  1. System rekrutacji oparty jest o jednolite kryteria naboru.
  2. Postępowanie rekrutacyjne oraz uzupełniające odbywa się z wykorzystaniem systemu elektronicznego w terminach określonych Zarządzeniem Nr 21/2023 Burmistrza Miasta Jarosławia z dnia 31 stycznia 2023 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Jarosław na rok szkolny 2023/2024 w oparciu o kryteria ustalone w art. 131 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz w oparciu o kryteria określone Uchwałą Nr 490/XLV/2017 Rady Miasta Jarosławia z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie kryteriów wraz z liczbą punktów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Jarosław. 3. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu.
  3. W postępowaniu rekrutacyjnym do oddziałów przedszkolnych biorą udział dzieci w wieku od 3 do 5 lat zamieszkałe na terenie Gminy Miejskiej Jarosław.
  4. Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą ubiegać się o przyjęcie do oddziału ogólnodostępnego.
  5. Dzieci, które ukończyły 2,5 roku mogą ubiegać się o przyjęcie do przedszkola tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
  6. Dzieci zamieszkałe poza obszarem Gminy Miejskiej Jarosław mogą ubiegać się o przyjęcie do przedszkola jeżeli po przeprowadzeniu rekrutacji uzupełniającej placówka nadal dysponuje wolnymi miejscami. W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych poza obszarem Gminy Miejskiej Jarosław na podstawie art. 131 ust. 7 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne.

CZYNNOŚCI DOTYCZĄCE ZŁOŻENIA WNIOSKU
§ 3

  1. W celu zapisania dziecka do przedszkola rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do wypełnienia w formie elektronicznej Wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola dostępnego na stronie internetowej https://naborpkandydat.vulcan.net.pl/jaroslaw/default. aspx . Wydrukowany i podpisany Wniosek o przyjęcie dziecka rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do złożenia w terminie określonym w harmonogramie naboru.
  2. W czasie rekrutacji rodzice (opiekunowie prawni) mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka maksymalnie do trzech przedszkoli, z czego do dwóch jako placówek drugiego i trzeciego wyboru.
  3. Przedszkole wybrane na pozycji pierwszej nazywane jest przedszkolem pierwszego wyboru.
  4. W wyjątkowych sytuacjach Rodzic może złożyć Wniosek o przyjęcie dziecka tylko w wersji papierowej na druku pobranym w przedszkolu, w takim przypadku dane zostaną wprowadzone do systemu przez przedszkole pierwszego wyboru.
  5. Rodzice dziecka, które uczęszczało w roku poprzednim do przedszkola, pisemnie potwierdzają wolę o kontynuowaniu nauki w dotychczasowym przedszkolu.
  6. Dziecko, które uczęszczało w roku poprzednim do przedszkola, a jego rodzice na kolejny rok zdecydują się na zmianę przedszkola, uczestniczy w rekrutacji na takich samych zasadach jak dziecko zapisywane pierwszy raz. Należy pamiętać, że w przypadku nieprzyjęcia dziecka do przedszkola, miejsce w dotychczasowym przedszkolu nie jest dla niego zarezerwowane.
  7. Do wniosku rodzice/prawni opiekunowie dołączają dokumenty/oświadczenia potwierdzające spełnianie kryteriów.
  8. Wypełniony wniosek: podpisują rodzice /prawni opiekunowie / dziecka,

- podpisy złożone we wniosku są potwierdzeniem zgodności informacji zawartych we wniosku ze stanem faktycznym, - sprawdzenie i potwierdzenie zgodności informacji zawartych we wniosku z informacjami w systemie informatycznym oraz wydanie rodzicom potwierdzenia przyjęcia wniosku, następuje w przedszkolu pierwszego wyboru.

WERYFIKACJA WNIOSKÓW
§ 4

  1. Postępowanie rekrutacyjne do przedszkola przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu.
  2. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy:

- sprawdzenie i potwierdzenie zgodności informacji zawartych we wniosku z informacjami w systemie elektronicznym oraz wydanie rodzicowi potwierdzenia przyjęcia wniosku,

- ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,

 - ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych,

 - sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.

  1. Komisja rekrutacyjna rozpatruje wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola w oparciu o:
  2. kryteria pierwszego etapu postępowania rekrutacyjnego tzw. kryteria ustawowe,
  3. kryteria drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego tzw. kryteria samorządowe,
  4. w przypadku uzyskania przez kilku kandydatów równorzędnej sumy punktów rekrutacyjnych do danego przedszkola, ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu kandydata podejmuje komisja rekrutacyjna z wykorzystaniem funkcjonalności elektronicznego systemu rekrutacji.
  5. Rodzice/prawni opiekunowie/ dzieci zakwalifikowanych do przyjęcia składają pisemne potwierdzenie woli przyjęcia dziecka w przedszkolu, w którym dziecko zostało zakwalifikowane. Niezłożenie ww. oświadczenia w terminie określonym w harmonogramie naboru oznacza rezygnację z miejsca w danym przedszkolu.

PROCEDURA ODWOŁAWCZA
§ 5

Rodzice dziecka, które nie zostało przyjęte mogą:

  1. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych wnioskować do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka,
  2. Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica z wnioskiem.
  3. W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia wnieść do dyrektora przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
  4. Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni od jego otrzymania.
  5. Na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola służy skarga do sądu administracyjnego.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 6

  1. Dane osobowe oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym dziecko korzysta z wychowania przedszkolnego.
  2. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora przedszkola została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
  3. W trakcie roku szkolnego dzieci przyjmowane są do przedszkola decyzją dyrektora, w miarę wolnych miejsc w poszczególnych grupach wiekowych.

………………………………………………………………

Podpis i pieczątka dyrektora Przedszkola

Regulamin
 dotyczący zgłaszania dzieci na dyżur wakacyjny organizowany  
                                              w Miejskim Przedszkolu nr 11 w Jarosławiu                                     
                                                                                                                                                         
                                                                                                                                                          1

W związku z okresem trwającej pandemii dyżur wakacyjny w roku szkolnym 2019/2020 prowadzi przedszkole od 1 lipca do 15 sierpnia do którego uczęszczają wychowankowie w danym roku szkolnym.

                                                                                                                                                          2

  1. Dyrektor  przedszkola podaje do wiadomości rodziców, na stronie przedszkola oraz Facebooku zasady i  sposób zgłaszania oraz terminy składania wniosków o przyjęcie dziecka do przedszkola.
  2. Na dyżur wakacyjny przyjmowane będą dzieci uczęszczające do przedszkola w bieżącym roku szkolnym, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Jarosław.
  3. Opieka w miesiącach wakacyjnych organizowana jest w szczególności dla  dzieci, których oboje rodzice pracują.

                                                                                                                                                  3
  1. Zgłoszenia na dyżur wakacyjny przyjmowane są od 17 czerwca do 22 czerwca na adres e-mail: sekretariat@mp11.jaroslaw.pl lub: dyrektor@mp11.jaroslaw.pl
  2. Zgłoszenie na dyżur wakacyjny składają rodzice/opiekunowie w Miejskim Przedszkolu nr 11 w
    Jarosławiu, drogą elektroniczną.

                                                                                                                                                    4
  1. Liczba wolnych miejsc w czasie trwania dyżuru wakacyjnego jest ograniczona ze względu na obowiązującą sytuację epidemiczną COVID 19
  2. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w grupie może przebywać ograniczona liczba dzieci odpowiadająca wielkości sali.
                                                                                                                                                    5

O przyjęciu dziecka na dyżur wakacyjny decyduje:

  1. zatrudnienie obojga rodziców potwierdzone zaświadczeniem o niekorzystaniu z urlopu wypoczynkowego w czasie trwania dyżuru,
  2. orzeczenie o niepełnosprawności posiadane przez rodziców,
  3. pobyt dziecka w przedszkolu powyżej pięciu godzin.                                                       

                                                                                                                                                          6

  1. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola na dyżur wakacyjny jest prawidłowo wypełniony i złożony w formie elektronicznej „Wniosek o przyjęcie dziecka na dyżur wakacyjny", którego wzór stanowi ZAŁĄCZNIK  do niniejszego regulaminu.
  2. Wniosek o przyjęcie dziecka na dyżur wakacyjny wydaje placówka macierzysta, drogą mailową na prośbę rodzica/opiekuna.                                
  3. Wniosek na dyżur wakacyjny zawiera m.in. poniższe informacje:                                            

    a) imię i nazwisko dziecka,                                                                                                  
    b) datę urodzenia,                                                                                                               
    c) aktualny adres zamieszkania,                                                                                           
    d) numer telefonu do szybkiego kontaktu,                                                                             
    e) konkretny termin pobytu dziecka w przedszkolu,                                                                
    f) dodatkowe ważne informacje o dziecku mające wpływ na jego funkcjonowanie w placówce,    
    g) upoważnienie dla osób odbierających dziecko z przedszkola.
  1. Do wniosku rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest dołączyć stosowne zaświadczenie z zakładu pracy o niekorzystaniu z urlopu w okresie dyżuru wakacyjnego pełnionego przez przedszkole.
  2. Oświadczenie rodzica/prawnego opiekuna, dotyczące procedury bezpieczeństwa obowiązującej w Miejskim Przedszkolu nr 11 w Jarosławiu związane z sytuacją epidemiczną COVID 19
  3. Obowiązek dostarczenia zaświadczenia, o którym mówi § 5 pkt.1 nie dotyczy rodziców/opiekunów prawnych z orzeczoną niepełnosprawnością, jeśli do wniosku dołączą kopię orzeczenia.
  4. Wypełniony wniosek wraz z kompletem zaświadczeń rodzice składają elektronicznie na e-mail sekretariatu przedszkola do dnia 22 czerwca bieżącego roku, placówce macierzystej.                                            
                                                                                                                                              
                                                                                                                                                 7
  1. Opłaty za pobyt i żywienie dziecka w przedszkolu Rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest wnieść  w terminie do 10 dnia każdego miesiąca przelewem na podane konto bankowe, po uprzednim uzyskaniu informacji o wysokości naliczonej wpłaty. Informacje odnośnie wysokości opłaty za przedszkole będą podawane telefonicznie lub mailowo.
  2. Po upływie terminu będą naliczane odsetki.
                                                                                                                                                8
  1. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci zakwalifikowanych na dyżur wakacyjny mają obowiązek przestrzegania zasad i obowiązujących obecnie procedur bezpieczeństwa i postępowania w Miejskim Przedszkolu nr 11 w Jarosławiu związanej z sytuacją epidemiczną COVID 19 oraz zasad dotyczących przyprowadzania dzieci w czasie nie zakłócającym wydawania posiłków.
  2. W czasie dyżuru wakacyjnego ze względu na bezpieczeństwo dzieci nauczyciele lub osoby dyżurujące mają prawo prosić opiekunów odbierających  dziecko z przedszkola o okazanie dokumentu tożsamości i zweryfikowanie danych z upoważnieniami zawartymi we wniosku o przyjęcie dziecka.

                                                   

 
                                                                                                                 Zącznik  nr 1 do regulaminu
      
        ...........................................
            Pieczęć przedszkola          
                       
KARTA  ZAPISU  DZIECKA
DO MIEJSKIEGO  PRZEDSZKOLA    NR  11 W JAROSŁAWIU
NA  DYŻUR  WAKACYJNY  LIPIEC/SIERPIEŃ*  2020r.

 

      I.  Informacje ogólne o dziecku:

      1.  Imię i nazwisko: …………………………………………………………………………………………………

 

  1. Data i miejsce urodzenia: ……………………………………………………………………………………

 

  1. Adres zamieszkania: ……………………………………………………………….........................

 

  1. Dziecko będzie uczęszczać do przedszkola w okresie: ………………………………………

 

  1. Deklarowany dzienny czas pobytu dziecka w przedszkolu:

 

           od godz. …………………. do godz. ……………………..

 

     II. Informacje o rodzicach/prawnych opiekunach dziecka

  1. Imiona i nazwisko/a: ………………………………………………………………………………………………

 

  1. Adres zamieszkania: ……………………………………………………………………………………………….

 

  1. Numery telefonów kontaktowych: ………………………............................................

 

     III. Informacje o stanie zdrowia dziecka:

           ………………………………………………..……………………………………………………………………………………………….

 

     IV. Inne uwagi rodzica/prawnego opiekuna:

           ……………………………………………………………………………………………………………....………………………………..

      V. Osoby upoważnione do przyprowadzania i odbierania mojego dziecka z przedszkola zapewniające mu pełne bezpieczeństwo:

           ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Ja, niżej podpisany/a niniejszym oświadczam, że:.........................................................

                                                                               (imię i nazwisko rodzica/prawnego opiekuna)

zostałem/am zapoznany/a z zasadami przyprowadzania i odbierania dziecka obowiązującymi w Miejskim  Przedszkolu Nr 11 oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania oraz poinformowania innych osób upoważnionych, wymienionych w pkt. V o tych zasadach Zobowiązuję się do przestrzegania obowiązujących procedur bezpieczeństwa i postępowania w Miejskim Przedszkolu nr 11 w Jarosławiu w czasie działalności placówki  związanej z sytuacją epidemiczną COVID 19.

 

    VI.    Wszystkie podane w karcie zapisu informacje są zgodne ze stanem faktycznym.

 

                                                                                                                                                                                                                                 ………………………………………………….

(data i podpis rodzica/prawnego opiekuna)

___________________________________________________________________________

  VII.   Decyzja dyrektora przedszkola  dyżurującego:

 

W dniu  ...………………………..  dziecko zostało przyjęte/nieprzyjęte* do przedszkola.

Uzasadnienie (wypełnia się tylko w przypadku nie przyjęcia dziecka do przedszkola – należy wpisać powód decyzji negatywnej).

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Jarosław  dnia ……………………………                                                                                                                              

                                                                                             ...........................................

                                                                                       (pieczęć i podpis dyrektora przedszkola)

 

*niepotrzebne skreślić

Regulamin funkcjonowania jarosławskich przedszkoli i żłobków w czasie epidemii COVID – 19 opracowany przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta i dyrektorów jarosławskich przedszkoli  i żłobków

w oparciu o:

 

  • ustawę z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019 r. poz. 1239 ze zm.);
  • ustawę z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 59 ze zm.);
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.);
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 (Dz.U. poz.410 ze zm.);
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresu czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID – 19 (Dz.U. poz. 493 ze zm.);
  • wytyczne MEN, MZ, GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.
  • Wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 2 lipca 2020r. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (DZ. U. z 2019r.poz.59, oraz z 2020r. poz.322,374, 567)

 

  1. Do miejskich przedszkoli i żłobków może uczęszczać dziecko bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych lub w izolacji. W przypadku dzieci z alergią należy poinformować nauczyciela wychowawcę.
  2. W przypadku stwierdzenia u dzieci alergii, rodzice są zobowiązani do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego od specjalisty stwierdzającego alergię powodującą takie objawy.
  3. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane przez opiekunów bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych, a w uzasadnionych przypadkach obowiązuje mierzenie temperatury.
  4. Mierzenie temperatury ciała dzieci będzie dokonywane również w wypadku zaobserwowania niepokojących objawów.
  5. Wszystkich wchodzących do budynku przedszkola obowiązuje, dezynfekcja rąk, a dzieci wchodzące do sal udają się do łazienki umyć ręce.
  6. Opiekunowie odprowadzający dzieci mogą wchodzić do wyznaczonej przestrzeni wspólnej przedszkola i żłobka, zachowując zasady:
  7. 1 opiekun z dzieckiem/dziećmi,
  8. dystansu od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi min. 1,5 m,
  9. dystansu od pracowników przedszkoli i żłobków min. 1,5 m,
  10. opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych z
    bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).
  11. Ogranicza się przebywanie w placówce osób z zewnątrz do niezbędnego minimum (obowiązuje je stosowanie środków ochronnych: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych). Osoby te mogą przebywać tylko w wyznaczonych obszarach.
  12. Zapewnia się sposoby szybkiej, skutecznej komunikacji z opiekunami dziecka. Rekomendowany jest kontakt z wykorzystaniem technik komunikacji na odległość.
  13. Jeżeli pracownik zaobserwuje u dziecka objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, izoluje się w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadamia się rodziców/opiekunów o konieczności odebrania dziecka z placówki (rekomendowany własny środek transportu).

Dziecko pozostaje w izolacji pod opieką wyznaczonej osoby, do momentu odebrania dziecka przez rodziców lub prawnych opiekunów.

  1. Termometry bezdotykowe dezynfekuje się po użyciu w danej grupie. W przypadku używania innych termometrów niż termometr bezdotykowy konieczna jest dezynfekcja po każdym użyciu.
  2. W sprawach administracyjnych (sekretariat, księgowość, intendent itp.) wskazany jest kontakt telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Druki związane z organizacją nowego roku szkolnego  są dostępne w wersji papierowej i elektronicznej na stronie placówki lub  w wersji papierowej przy wejściu do budynku. Wszelkie wpłaty rodzice dokonują przelewem na podane konto. Informacje na temat opłaty za posiłki i pobyt dziecka w przedszkolu i żłobku będą podawane rodzicom indywidualnie.

  1. W placówce obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do placówki należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
  2. Dziecko posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku dziecka lub na indywidualnej półce. Dzieci nie powinni wymieniać się przyborami i zabawkami między sobą.
  3. Wietrzenie sal oraz wspólnych korytarzy odbywa się, co najmniej raz na godzinę, a w razie potrzeby częściej.
  4. Zajęcia edukacyjne poszczególnych grup są prowadzone w wyznaczonych salach. Mogą być również organizowane na świeżym powietrzu.
  5. Dziecko nie powinno zabierać ze sobą do przedszkola, żłobka niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich przypadkach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawek, przedmiotów.
  6. Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej podlegają ograniczeniom w zakresie kontaktów z dziećmi oraz nauczycielami.
  7. Dyrektor placówki na czas epidemii ustala i upowszechnia:

- zasady korzystania ze stołówki,

- regulamin korzystania z zajęć dodatkowych w placówce,

- zasady korzystania z placów zabaw.

  1. Zasady, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 obowiązują wszystkich pracowników oraz rodziców, których dzieci będą korzystać z opieki lub zajęć w miejskich przedszkolach i żłobkach.

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich
w Miejskim Przedszkolu nr 11 w Jarosławiu

 

Podstawa prawna:

  1. 2023 poz. 1606 USTAWA z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny
    i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.
  2. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997.78.483)– zapisy regulują ochronę Dziecka przed przemocą, wyzyskiem i demoralizacją.
  3. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjęta przezZgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. z dnia 23 grudnia 1991
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”( Dz.U. 2023 poz. 1870).
  5. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493)
  6. Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2015.583, t.j.) – zapisy regulujące relację pomiędzy rodzicami a dzieckiem oraz rodzicami i placówką oświatową, a także władzę rodzicielską, kontakty rodzica z dzieckiem i reprezentację dziecka
  7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 1997.88.553 z późn. zm.) oraz Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego – akty prawne regulujące m.in. interwencję w przypadku popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.
  8. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U.2023.0.984 tj.)
  9. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309).
  10. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2023.0.900 t.j.)
  11. Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.  (Dz.U. z 2022 r., poz. 1700).
  12. Kodeksu postępowania karnego – art. 304, Kodeksu karnego – art.162,
  13. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
    i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

 

Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu z dniem 15 luty 2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim wychowankom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

  

Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim powierzonym Miejskiemu Przedszkolu nr 11
    w Jarosławiu oraz współpracującymi z nim instytucjom.
  2. Udzielenie rodzicom lub prawnym opiekunom małoletnich moralnej pewności,
    co do stosowania w przedszkolnej praktyce pedagogicznej najwyższych standardów dobra
    i bezpieczeństwa wychowanków: słuchania dzieci, szacunku wobec nich, doceniania ich wysiłków i osiągnięć, angażowania ich w procesy decyzyjne, zachęcania
    do podejmowania działań oraz pozytywnego motywowania ich do tego.

Cały personel placówki, w tym pracownicy instytucji, wolontariusze, stażyści
oraz praktykanci znają treść dokumentu Standardy ochrony dzieci oraz stosują je w praktyce.

Pracownicy realizują wyżej wymienione cele zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi placówki.

 

 

Rozdział I

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

 

Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Przedszkola. Obejmują one cztery obszary:

 

  1. Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem, która określa:
  2. a) zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w placówce,
  3. b) zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
  4. c) zasady reagowania w przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
  5. d) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,
  6. e) zasady ochrony wizerunku dziecka oraz jego danych,

 

2) personel – obszar, który określa:

  1. a) Podczas rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w placówce sprawdzane są referencje kandydatów ubiegających się o stanowisko pracy. Dyrektor ma obowiązek pozyskania:
  • danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu.
  • informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
  1. b) zasady bezpiecznych relacji personelu z wychowankami, wskazujące, jakie zachowania
    na terenie placówki są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
  2. c) zasady zapewniania pracownikom dostępu do podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach krzywdzących, w zakresie:
  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia dziecka,
  • odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola, zobowiązanych
    do podejmowania- interwencji,
  • procedury „Niebieska Karta”.
  1. d) zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi
    i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
  • dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
  • rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich- przed przemocą i wykorzystywaniem,
  1. e) zasady dostępności i sposobów wykorzystania materiałów edukacyjnych dla dzieci
    i dla rodziców/opiekunów prawnych.

 

3) procedury – obszar, który określa:

  • działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka, zagrożenia jego bezpieczeństwa dziecka ze strony personelu placówki, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
  1. a) zasady dysponowania przez placówkę danymi kontaktowymi lokalnych instytucji
    i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), jednocześnie zapewniając dostęp do powyższych informacji wszystkim pracownikom.
  2. b) zasady wyeksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy
    w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

4) monitoring – obszar, który określa:

  1. a) zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem:
  • co najmniej raz na 2 lata dokonuje się analizy i w razie konieczności ewaluacji
    i aktualizacji zapisanych Standardów, konsultując się z personelem, rodzicami/opiekunami prawnymi.
  1. b) zasady organizowania przez Przedszkole konsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.

 

Rozdział II

Polityka Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem, którą określają:

 

  • 1.

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w placówce:

  1. Dyrektor Przedszkola dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy - zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje
    do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia.
  2. W każdym przypadku przedszkole musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj., imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  3. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle
    seksualnym
    osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym[1] (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz
    w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania
    przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie do Rejestru (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców
    dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
  4. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i innej) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności
    z małoletnimi w przedszkolu, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego[2]
    o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
    karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego [3] oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu
    narkomanii
    .
  5. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika – załącznik nr 1.
  6. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
  7. własnoręcznie sporządzone i podpisane oświadczenie o państwie lub państwach,
    w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Polska i państwo obywatelstwa.
  8. Informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi ( w razie braku możliwości jej uzyskania – informację z rejestrów karnych nieukierunkowaną na określony cel) – art. 21 ust. 5 ustawy.
  9. Gdy w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, bądź nie wydaje się informacji
    z tego rejestru, wówczas kandydat do zatrudnienia musi przedstawić własnoręcznie podpisane oświadczenie. Oświadczenie cudzoziemca składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Musi ono zawierać klauzulę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
  10. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których, Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.
  • 2.
  1. Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko:
  2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem przedszkola jest działanie dla
    dobra dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  3. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  4. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  5. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 2 obejmują
    w szczególności:
  • Utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy, obiektywny wobec innych dzieci.
  • Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z dziećmi, podkreślające
    zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę
    a jednocześnie okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
  • Wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu, wyciąganie konsekwencji za ich nieprzestrzeganie.
  • Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych dziecka, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do dziecka ze specjalnymi potrzebami
    edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
  • Uwzględnianie potrzeb dziecka oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do
    jego indywidualnych potrzeb rozwojowych, w tym dostosowanie metod i form pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, poglądy religijne i światopogląd.
  • Fizyczny kontakt z dzieckiem jest możliwy, wyłącznie jako odpowiedź na realne potrzeby dziecka w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego.
  • Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec dziecka, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane oraz stosowanie
    i przestrzeganie procedury postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym zachowania agresywne – załącznik nr 2.
  • Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
  • Kontakt z dziećmi/wychowankami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy przedszkola i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję
    i uzyskać zgodę rodziców małoletniego.
  • Jeśli dziecko i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje
    on poufność wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, wychowanków grupy, przedszkola.
  1. W relacji personelu z małoletnimi dziećmi niedopuszczalne jest w szczególności:
  • niestosowny kontakt fizyczny z dzieckiem, naruszający jego godność (w tym, szarpanie, ciągnięcie za rękę). Dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być
    w naturalny sposób związany z zabawą, pomocą dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa, potrzebę uspokojenia dziecka;
  • stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar
    fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  • zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci;
  • podnoszenie głosu, krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku;
  • ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej,
    medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka, wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci, rodziców;
  • zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, w tym np. używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych, lekceważących uwag;
  • faworyzowanie dzieci;
  • utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
    potrzeb prywatnych pracownika;
  • zapraszanie dzieci do swojego miejsca zamieszkania.

 

  • 3.

Zasady zapewniania pracownikom dostępu do podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach krzywdzących

  1. Rozpoczynając pracę w placówce pracownicy mają obowiązek zapoznania
    się z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony  Małoletnich. Fakt zapoznania
    się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostępnej w sekretariacie oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.
  2. Pracownicy przedszkola są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania czynników oraz identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci.
  3. Wszyscy zatrudnieni są poinformowani o odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, w zakresie ich obowiązku do podejmowania interwencji w sytuacji rozpoznania krzywdzenia wychowanka.
  4. Wszyscy pracownicy przechodzą szkolenie w zakresie procedury „Niebieskie Karty” oraz jak rozpoznać symptomy skrzywdzonego małoletniego.
  5. Pracownicy placówki mają dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej itp.) – załącznik
    nr 3.

 

  • 4.

Zasady reagowania w przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia

  1. W przypadku wystąpienia podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone:
  2. Pracownik Przedszkola ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji do dyrektora. – załącznik nr 4
  3. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Przedszkola wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu.
  4. Dyrektor powiadamia rodziców/opiekunów dziecka o możliwości wsparcia psychologicznego.
  5. Wyznaczona przez dyrektora Przedszkola osoba sporządza kartę interwencji, zawierającą: opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów
    z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami – załącznik nr 5 oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu.
  6. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
  7. a) podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
    w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
  8. b) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Przedszkole. Określenie form pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie placówki lub kierowania do instytucji udzielających różnych form pomocy.
  9. c) Wspierania rodziny – poprzez kierowanie, w zależności od potrzeb, do instytucji oferujących: poradnictwo, konsultacje psychologiczne, terapię uzależnień, terapię dla sprawców przemocy, grupy wsparcia, warsztaty umiejętności wychowawczych.
  10. d) Pomocy socjalnej lub materialnej poprzez kierowanie do instytucji oferujących: pomoc socjalną poradnictwo i warsztaty w zakresie metod poszukiwania pracy, organizowanie pomocy finansowej, rzeczowej, ciepłego posiłku, zbiórki odzieży.
  11. e) Pomocy w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych.
  12. W przypadku braku współpracy- rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy powiadomiony zostaje właściwy ośrodek pomocy społecznej (Ośrodek należy powiadomić na piśmie lub mailowo. Pamiętać należy o podaniu wszystkich znanych danych dziecka, tj. imienia i nazwiska, adresu zamieszkania, imion i nazwisk rodziców. Należy także opisać wszystkie niepokojące okoliczności występujące
    w rodzinie i wszystkie znane fakty.) – załącznik nr 6
  13. Równolegle zostaje złożony wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny (Wniosek składa się na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. We wniosku podaje się wszystkie znane dane dziecka, tj. imię, nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców, oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy – opis,
    co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowano.) – załącznik nr 7.
  14. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść:
  • pedagog/psycholog,
  • wychowawca dziecka,
  • dyrektor Przedszkola,
  • inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub
    o krzywdzonym dziecku.

Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.

  • W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, dyrektor Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
  1. Zespół wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
  2. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz
    z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom.
  3. Dyrektor informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” –
    w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  4. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego dyrektor Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta–A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego. – załącznik nr 8.
  5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
    3.
  6. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Przedszkole informuje
    o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.
  7. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Przedszkolu.
  8. Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku
    z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji
    w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
    w ramach działań interwencyjnych.

 

  • 4.

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

  1. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności zobowiązane jest zainstalować
    i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem pracownika przedszkola.
  3. Pracownik pedagogiczny przedszkola ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Czuwa także nad potencjalnymi zagrożeniami podczas korzystania z Internetu przez dzieci.

 

  • 5.

Zasady ochrony wizerunku dziecka oraz jego danych

I.

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679
  2. Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
    i udostępniania tych danych w ramach pracy w zespole interwencyjnym.

II.

Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  2. Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku, w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
  3. Pracownik przedszkola nie udostępnia informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej osobom postronnym (np. przedstawicielom mediów).
  4. Pracownik przedszkola nie umożliwia osobom postronnym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekunów dziecka.
  5. Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z osobami postronnymi
    o sprawie dziecka lub jego opiekuna.
  6. Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z osobami postronnymi (np. przedstawicielami mediów) o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

III.

  1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrektor.
  2. Dyrektor placówki, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi placówki przygotować wybrane pomieszczenie przedszkola
    w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.
  3. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

IV.

  1. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka, utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio – wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka – załącznik nr 9.
  2. Utrwalenie wizerunku dziecka dokonuje się tylko przy użyciu urządzeń stanowiących własność placówki. Nie wykorzystuje się do tego prywatnych aparatów.

 

Rozdział III

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

  1. Zasady i sposób udostępniania Standardów:
  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, rodzicom/opiekunom prawnym małoletnich, podczas zapoznawania i zobowiązania o stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej przedszkola pod adresem: https://mp11.jaroslaw.pl/
  2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń oraz
    w pokoju nauczycielskim.
  3. Rodzice/opiekunowie dzieci zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza
    swoim podpisem, złożonym na liście obecności lub na oświadczeniu dostarczonym
    do wychowawcy w przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu, w ciągu 7 dni
    od przekazania przez wychowawcę informacji o konieczności zapoznania się ze Standardami.
  4. Wychowankowie zapoznawani są z wybranymi zagadnieniami związanymi ze Standardami Ochrony Małoletnich, z Prawami i Obowiązkami Dziecka podczas zajęć
    z wychowawcą realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku. Potwierdzeniem faktu realizacji jest wpis w dzienniku zajęć każdej grupy.
  5. Treść oświadczenia dla personelu o zapoznaniu ze standardami stanowi - załącznik nr 10. Treść oświadczenia dla rodziców/opiekunów stanowi – załącznik nr 1

 

  1. Monitoring i Ewaluacja:
  1. Dyrektor przedszkola wyznacza pracownika przedszkola, jako osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w przedszkolu.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich w przedszkolu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz na dwa lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi – załącznik nr 12.
  4. W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia ich w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport
    z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  6. Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola, wprowadza
    do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola ich nowe brzmienie.

 

Rozdział IV

Przepisy końcowe

 

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej Miejskiego Przedszkola nr 11 w Jarosławiu, wywieszenie na tablicy ogłoszeń i w pokoju nauczycielskim.

 

 

[1] Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.

[2] Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności - Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy.

[3] Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.

O nas

Miejskie Przedszkole Nr 11
ul. Kraszewskiego 1
37-500 Jarosław
dyrektor@mp11.jaroslaw.pl
sekretariat@mp11.jaroslaw.pl